tirsdag 13. januar 2009

20 dag jul: Knut jager jula ut

Misforstå meg rett altså... Her er julen ute av hus for to uker siden nesten, men i dag er en siste offisielle juledagen ifølge mange...
Tjuendedagen ble omtalt allerede i midten på 1200-tallet som gisladag.

Juletreet på torget i Praha
I Sverige har Knut navnedag den trettende januar og der heter det seg at på Tjugondag Knut dansas julen ut. Tyvende dag jul var den absolut siste dagen for et etterjulsgilde med de siste restene av julemat og -drikke. Da jeg bodde i Oslo, var det flere av de jeg kjente som jeg reiste hjem til bygda på dans for å "feste ut julen" som noen av de sa...


Primstaven er denne dagen merket med blant annet en feiekost og et drikkehorn som var snudd på hodet. Feiekosten var til å feie ut julen og det oppognedvendte drikkehornet viser at juleølet skulle være drukket opp.
Men slapp av, det er nå 45 og en halv uke til neste advent, så jeg skal prøve og styre meg de neste 40 iallefall hehe...
Værtegn: Snør det i dag, blir det minst 20 snøfall før sommardag.

2 kommentarer:

  1. Det snødde heldigvis ikke her - selvom det var kaldt :-)

    Tuuuusen takk for så fine ord inne hos meg *snufs..rørt* .. du vet oss sentimentale gravide damer ;-)

    Ha en fiiiin kveld! Klemmer

    ps. julen forsvant ut like over nyttår her også - deilig!

    SvarSlett
  2. Hei! Har noe til deg på bloggen min:) Riktig god helg.

    SvarSlett

jul